12 September 2008

loads and loads and loads and loaddsssssss of work!!!

Dah berhari2 aku tak update blog ni.. aku bz gile yg teramat sangat, nasib baik la bulan posa kan.. kalau x, nak makan pn tak sempat.. :p

Arini dah Jumaat, teringat masa keje dolu2 time2 ari Jumaat ni la paling best skali, hari paling gumbira dan semangat nak gi keje sebab esok dan lusanya cuti. Skang ni aku rasa cuti ke x ke sama je... kalau masa degree bleh gak la merasa cuti semester.. huaaaaaaa!!!

Smalam dok melayan lagu-lagu raya.. sadis btl. Tp aku x nanges la sbb lum terasa lg bahang2 lemang dan ketupat tu. nanti dah dekat2 nnt mau banjir umah tu dek kerana ahli2 yg berduka lara akibat berhari raya di kampung Robin Hood. huhuuuu..

Semalam jugak aku masak ayam masak merah... rasanya agak sedap la jugak. Tapi rasa-rasanya tu lah satu2nya masakan aku yg tak baper buruk rasanya.. hahaha! Tak kesah la kan.. hmmm..

Owh ye.. lupa nak cite.. aku dah pindah umah, bilik aku skang ni besar.. nnt2 aku kasi tgk okay!

Daaaaa!~~

2 September 2008

Slamat posa dan slamat hari merdeka... !~

Harap2 blm terlewat la nak wish selamat berpuasa to all my buddies.. korang jangan ponteng posa okay! :P

Alhamdulillah dah selamat puasa hari pertama.. dengan bau2 coffee dan muffin yg menusuk2 ke hidung... bau sandwich sejuk yang tak sedap tu pun macam menyelerakan, tp aku masih kuat iman.. x tergoda ngan sume makanan2 tu.. hahaha..



Siang td just had a meeting with Bob.. biasa la, setiap kali lepas meeting je rasa macam keje2 yang nk kene buat makin bertambah 18 kali ganda (exaggerating there :P).. huhuu. Deadline utk conference paper dah x lama.. 15 hb ni, maknanya lebih kurang 2 minggu je.. huaaa..

Arini macam sejuk dari pagi.. :(. Balik dpd skul terus gi city kejap untuk pick up spec yang dah order aritu. Aihh.. nak pegi ke kedai tu dah la tak banyak bas.. pastu aku plak mmg tak familiar kat area Castle Boulevard tu.. naik bas dah betul.. tmpt turun je salah. So terpaksa lah aku menapak dalam hujan yang tak brapa renyai (agak lebat) tu.. dah jd mcm tikus.. kesejukan sampai gigil-gigil..

Lepas amik spec tu aku pn berjalan balik lah dgn sabarnye (almaklumlah org posa kan kene byk sabar :P) .. pastu dengan tak semena2 hujan turun balik dgn lebatnye.. aisehh. Sambil2 jalan tu aku tengok2 la signboard tepi2 jalan tu, takut tersilap jalan kang sia-sia je menapak.. tengah aku leka tengok2 signboard tu, tibe-tibe..

Kedebushhhh..!

Adoiii laaa.. kurang asam jawa btl keter ni langgar lopak air tanpa memperdulikan aku yang berdiri kat tepi tu.. maka basahlah jeans aku ngan kasut2 skali.. huaaaaa nasib baik x nangess.. rasa nk baling batu jer kat keter tu.. nasib tak jumpa batu jer kat situ..

Apapun, kemarahan dan kegeraman aku terubat bile makan masak lemak cili api masakan Kak Nieza.. siap ada sambal belacan lagi.. sungguh heaven bukak posa arinih.. hikhik.. !~

Skarang ni dah pukul 12.44 am.. aku dah ngantuk.. tapi cmana nak tido ni.. rambut tak kering lagi.. hukhukk.. harap2 esok aku akan tersedar untuk sahur.. alangkah bestnye kalau pagi2 dpt makan masakan mama walaupn sekadar telur dadar.. =)

...

26 August 2008

jalan-jalan London.. hikhik..!~

Azah, Kak Shidah and Kak Nieza while waiting for Iman (Iman kene dera beratur beli tiket)

Ntah camana la blh 'ter'jalan2 pulak.. mentang2 la Isnin tu bank holiday, so memandangkan cuti wiken + bank holiday masing2 takde aktiviti berfaedah, mula lah kepala masing2 berfikir nak membuang masa. So sebagai hasil pemikir2 tukang karut (kak Nieza, kak Shidah, Iman, Azah and me) kitorg pun decided utk pegi melepak2 kt London. Tempat persinggahan ialah umah Iman punya pakcik..

So pada Sabtu pagi tu, terpaksa la bangun awal.. tepat pukul 5 pagi, Azah meng'call' bilik dengan bertubi2.. heh, kalau tak camtu harus la tak bangun. Pkl 6.35am dah ada kat bus stop Salthouse Lane dengan semangat berkobar2, tapi xleh lawan la kak Nieza ngan kak Shidah yang pukul 6 dah tggu bas tu.. haha.. salute abess!

Train ke London pukul 7.35 pagi.. so sampai2 train station tu breakfast ala kadar. Transit kat Grantham pukul 8 lbh.. bla2 dipendekkan cerita, sampai London King's Cross station sebelum pkl 10 pagi.

Apa ntah nama market ni.. ala2 pasar tani kt Mesia..

Mula2 pegi London Bridge, ala.. bukan best pun.. stkt pegi amik gamba je. Lepas tu kitorg pegi Notting Hill.. ala kan ada citer tajuk "Notting Hill" tu kan.. aaa kt situ lah shooting. Kat situ tempat yg plg best ialah Portobello Market, ala2 macam Uptown tu. Rasanya it's one of the world's famous street market. So tu antara tumpuan Londoners and tourists lah. Ada macam2 barang.. brg2 antik, baju2.. aksesori... sgt heaven!

Azah & Kak Nieza yg excited..

Dah jalan2, perut masing2 pun tunjuk perasaan.. so kitorg gi lunch kat area situ jugak. Ada satu Malaysian restaurant named "Makan", huaaa terasa best gile sbb dpt makan nasik campur. Sume makan dengan penuh perasaan, including me. I had rice with kari ikan, sambal terung and spinach masak lemak (dia masak macam pucuk paku masak lemak).

Nasik campur.. huaaa sedap sampai nak nangess..

Keesokan harinya, sambung jalan2.. xde la byk tmpat sgt.. tp kire ok la.. we've covered Covent Garden,


Buckingham Palace and Oxford Street utk shopping-shoppingan.. hehe..


Big Ben

Owh.. sangat malas nk bercerita secara detail... let the photos tell the stories lah ok.. :p


Makan je la apa yg ada dalam beg.. kat garden tepi Buckingham Palace


Tengok.. itik pun pandai beratur.. isk..isk.. :p~

...

19 August 2008

Megi dan pewot yg lapar..

Hmm.. it's 5.49 pm dah.. i've got no idea what to share with you guys as my life is more or less like usual today, nothing special.. hukhuk..!!

Still in school, pewot dah sedikit lapar.. bukak2 drawer takde apa.. coklat dh abes.. beskot pun abes.. kt atas meja ni ada bekas Pringles, goncang2.. erkkk dh abes jugak.. nk wat coffee maleh pulak pegi bilik Stella.. nape hari ni hari malas sedunia ke.. ke aku je yg malas.. huaaa...

Tadi sebelum pegi school, ada terbau Megi.. semerbak sungguh. Flatmate la tu masak megi.. si Cassy agaknye. Tak tau la jenama apa kan.. tp kalau bukan Maggi pun bau lbh kurg sama je. Skang ni dh terbayang2 Megi.. bukan megi je.. nasik goreng kampung jugak.. err bukan tu je, jugak terbayang asam pedas ikan pari.. sob..sob.. sesungguhnya aku merindui Malaysia.. huaaa..huaaa..huaaa... :(

p/s : Cik Mija ngan Cik Jila dh smpai sini ke.. lalala.. !~

15 August 2008

Ho yehh hari Jumaat!!

I had a supervision meeting with Bob this morning. It was good, we have been discussing the plan to finish the conference paper, well.. it is quite a problem to fit all the contents in not more than 10 pages coz my paper got loads of graphs and pictorial analysis. But yeah.. I'll make it anyhow.

Vera (my officemate) is leaving for her vacation with Huib (his boyfriend) today. So I will not have gossiping sessions with her like we do everyday for the next two weeks... I can imagine how boring it would be without her. Ohohooo...!~

Tomorrow Kak Shidah and me are going to Birm, we plan to go to one of the carboot in there, hope it's fun!

Really miss my friends so much!

P/s : Maeyi, Kak Ct and Acam, thanks for visiting my page.. hehehehe.. datang2 la salu ye..

14 August 2008

Autumn is coming..

Bismillah.. =)

Ekceli this morning I woke up extreme early. 4.45am what do you say? Hehehe.. mmg sesuatu yg menakjubkan la bg diri ini yg selalu terlajak tido.. huk..huk.. Tak tau apsal, not really had a deep sleep. Kekadang my brain just couldn't stop thinking, walaupun dipaksa2.. nak kata minum coffee tak pulak smalam tu, ye lah.. biasanya kalau minum coffee baru la otak asik berjalan je.. walaupn tgh tido..

So lepas solat Subuh (Subuh abis kol 5 lbh skang ni) tu sesaja on ym.. aisehh.. ada si cik Maeyi, lama dah tak borak. In fact bukan ngan cik Maeyi je lama x borak.. ngan sume kekawan la bleh dikatakan.. apa taknya, aku bangun, dorg tido.. dorg bangun,
aku tido plak. So lepas mandi manda, aku bergosip sakan la ngan Cik Maeyi.. macam2 citer kuar... seronok sgt2!

Cite punye cite.. gosip punye gosip sampai la pkl 9 lbh dah.. dalam masa yg sama tu chat jugak dgn Adik.. heh, Adik salu bz memanjang je. Kalau takde keje pn dia akan carik keje, apa lagi la kalau mmg ada keje.

Dalam pkl 9.30 tu baru la
aku gi berjalan ke skul.. jarang2 menikmati udara pagi, gara2 tido terlebih waktu hari-hari.. so hari ni dikira hari yang agak indah la jugak, kuar bilik dikala cleaner sedang membersihkan dapur, orang pn x ramai lagi lalu lalang kat pedestrian path yg aku ikut hari2 tu, and kt CGS ni pun memang tak baper ramai org lg, cuma sampai2 je dah dengar suara Stella tergelak sakan, ntah apa ler yg klaka.. heh.

So harini
aku dikira awal la kan.. ho yehh.. !

2-3 hari ni dh mula cam rasa sejuk2 sikit.. tghari pun tak baper panas.. summer dah nak abis la ni.. autumn is coming, x lama lagi kene berbungkus balik.. aiyakk.


Kadang-kadang Allah hilangkan sekejap mentari..
kemudian Dia datangkan pula guruh dan kilat..
puas kita menangis mencari dimana mentari..
rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi indah..

...

2 August 2008

1 Aug - Summer 2008

Well, not exactly sure what to write first as i have loads in mind, hopefully they are not gone by the time i finished this sentence.. =p~

Started my day in school quite early today, well 10am is quite early for me.. heee.. Walking from Beeston to University Park is such an activity I wouldn't do in summer if I do have any other options, but unfortunately I don't! As I pass by the Hallward Library, I dropped by for a grande latte, and met Vera and Didier there also were having their coffee. With that grande latte, I walked straight to Sir Clive Granger building (where my school is located), and headed to my office in CGS (Centre for Geospatial Science). Checking email is always the first thing I do, and so today. What was there? Phewwww..!~~ Congrats from Mike for the acceptance of my Hydroinformatic conference paper. In the afternoon Stella came and wished congrats as well. I wondered, "is being accepted for such a conference that great?? what are the congrats for?" Well yeah.. Mike said it is such a great achievement that one can possibly do in my prestigious first year. I'm really happy, and of course so grateful to what Allah has given me.

And yet, another email by Bob! (Bob is my supervisor). He sent me a journal paper to be reviewed. Before I forgot, let me tell you that Bob is an international journal reviewer for various fields especially hydrology. So he asked me to do the reviews of the paper that has just been submitted from India. Wohooo... he asked me to do that?? And I replied him, saying.. "Wow this is such a big task!!". And he said "Take that as a fun project!" (Fun lah sangattt.. aduii). I actually knew what were his purposes. He wanted me to have a view of critisizing other people's work, and also to have such a critical thinking. He is such a wonderful supervisor I would say..

Whatever it is, I feel honoured!

Following picture was taken during my walk home, about 8 pm.

The view is from the UoN west gate.


..:::::..